Zonnebrandcrème en zonnebril verhogen het risico van kanker

Na maanden van bezorgdheid en waakzaamheid kunnen wij weer opgelucht ademhalen. De COVID-19 maatregelingen zijn versoepeld en wij hebben weer iets meer vrijheid gekregen. Het betekent ook dat wij weer op vakantie in Nederland en enkele landen in het buitenland kunnen gaan. Wij nemen voorbereidingen en kopen bij de eerste zonnestraaltjes een zonnebrandcrème, zonnebril, -hoed, – en aftersun. Wij kunnen nu zorgeloos genieten van de zon.

Massaal wordt er gesmeerd om ons te beschermen tegen de zon.
Aan dat smeren zit een MAAR… door overmatig gebruik van zon blockers (zonnebrandcrèmes en zonnebril) kunnen biologische functies worden verstoord en het immuunsysteem verzwakt.

Algemene richtlijnen zonbescherming | NVDV

Tijdens een huidkankerdag heeft NVDV, Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie,  algemene richtlijnen gegeven om je te beschermen tegen te zon:

  • gebruik een zonnebrandcrème met minstens zonbeschermingsfactor (SPF) 30
  • smeer je om de 2 uur in wanneer je langer buiten bent dan 1 uur
  • Blijf het liefst in de schaduw tussen 12.00 en 15.00 uur
  • Wanneer je gaat sporten breng dan extra zonnebrandcrème aan
  • Bij zwemmen breng je extra zonnebrandcrème aan NA het zwemmen
  • Smeer je in een half uur voordat je de zon in gaat. Armen en hoofd smeer je ruimer in –  gebruik meer dan 1 theelepel zonnebrandcrème per arm en voor je hoofd-  gebruik meer dan 2 theelepels voor ieder been, voorkant en achterkant van je romp

Huidtypes

Om bovenstaande richtlijnen nog specifieker te maken zou je moeten kijken naar de eigenschappen (kleur en vetgehalte) van de huid. Die vervolgens weer te verdelen zijn in 6 huidtypes.

Huidtype 1 

Uiterlijke kenmerken – zeer lichte huid, heeft vaak sproeten, met wit, rossing of lichtblond haar en lichte oogkleur. Verbrandingservaring – verbrandt zeer snel, wordt rood. Bruining ervaring – wordt niet bruin.Beschermfactor zon – >30.

Huidtype 2

Uiterlijke kenmerken – lichte huid, lichte oogkleur en blond haar. Verbrandingservaring – verbrandt minder snel. Bruining ervaring – wordt langzaam bruin. Beschermfactor zon – 15-20.

Huidtype 3

Uiterlijke kenmerken – licht getinte huid, donkere ogen en donker tot bruin haar.  Verbrandingservaring -verbrandt zelden. Bruining ervaring – wordt gemakkelijk bruin.  Beschermfactor zon -10-15.

Huidtype 4

Uiterlijke kenmerken – getinte huid, mediterraan type, donkere ogen en haren.  Verbrandingservaring -verbrandt bijna nooit. Bruining ervaring -bruint zeer goed. Beschermfactor zon -5-10.

Huidtype 5

Uiterlijke kenmerken – donkere huid, Aziatisch type, donkere ogen en donker tot zwart haar. Verbranding ervaring -verbrandt nooit. Bruining ervaring -bruint zeer goed. Beschermfactor zon -<5.

Huidtype 6

Uiterlijke kenmerken – zeer donkere huid, negroïde type, donkere ogen en zwart haar.  Verbrandingservaring -verbrandt nooit. Bruining ervaring -bruint zeer goed. Beschermfactor zon -n.v.t.

Zonnebrandcrèmes

Ieder voorjaar en iedere zomer worden we geconfronteerd met mediaberichten over de gevaren van de zon in relatie tot huidkanker. Deze berichten zijn meestal eenzijdig, negatief en vaak onnodig verontrustend van toon. Dus smeren wij steeds vaker zonnebrandcrèmes op de huid, beschermen wij onze ogen met een zonnebril.

Wat je wellicht niet weet

Heb jij je weleens afgevraagd of het altijd even verstandig is om je huid in te smeren met UV-blockers en het dragen van een zonnebril? Of zoals de titel van deze blog zegt dat deze het risico van kanker verhoogt? Je zou dat waarschijnlijk niet bedenken, maar als je even verder leest zal je wellicht tot een andere conclusie komen.

Zon en vitamine D

Eerst voorop stellend dat bij het overmatig blootstellen aan de zon – bij een hele grote hoeveelheid ultraviolet straling – je huid verbrandt en dat schadelijk is.

De zon zorgt dat er vitamine D wordt aangemaakt door de huid. Vitamine D is een van de meest krachtigste natuurlijke medicijnen.

Vitamine D is nodig voor de botstofwisseling, spierfuncties, werking op de alvleesklier/insulineresistentie, immuunsysteem, hersenfuncties en de regulering van de celdifferentiatie en celproliferatie heeft vitamine D een preventief effect op kanker (verschillende soorten kanker beginnen met een ontsteking en vitamine D speelt een rol bij het remmen van ontstekingen).

Vitamine D zorgt voor een daling van 77% in je kans om kanker te krijgen, inclusief huidkanker (bron).

Een interessant boek om te lezen is ‘Zonnen mag’ geschreven voor huisarts Han van der Rhee. Hij is al dertig jaar huidarts. Sinds 1989 is hij actief in diverse beleidsbepalende commissies die zich met huidkanker bezighouden. Hij combineert veel praktische ervaring met een grote wetenschappelijke belangstelling. Van der Rhee schreef vele artikelen in gerenommeerde Nederlandse en internationale wetenschappelijke tijdschriften over huidkanker en zonlicht. In ‘Zonnen mag’ beschrijft Han van der Rhee alle effecten van de zon op de gezondheid, niet alleen de negatieve. Waardoor het duidelijk wordt en mogelijk is om gezond van de zon te genieten.

Door het overmatig gebruik van zon blockers zorg je er voor dat de genezende kracht van UV de huid niet kan bereiken.

Zonnebril dragen

Heeft alles te maken met melatonine die twee functies heeft, namelijk het regelen van je slaapritme en aanmaken van pigmentatie.

Wanneer zonlicht je ogen raakt, zend de oogzenuw een signaal naar de pijnappelklier in je hersenen. Deze klier is verantwoordelijk voor de productie van melatonine, een hormoon dat invloed heeft op je slaap-waakritme. Zonlicht brengt de productie van melatonine overdag terug, totdat de zon weer ondergaat. ‘s Nachts wordt de productie van melatonine juist verhoogd. Dit zorgt ervoor dat je je overdag wakkerder en energieker voelt en ’s nachts beter kan slapen.

Als zonlicht door je zonnebril wordt geblokkeerd ‘denkt’ je pijnappelklier dat het buiten donker wordt en neemt de productie van melanine sterk af. Het pigment in de Iris (gekleurd deel) van je ogen heeft de kans niet om signalen door te geven aan je huidpigment.

Een zonnebril verhindert namelijk dat ons ingebouwd waarschuwingslampje aanspringt. PAS OP: veel ZON!! Via onze ogen komt er geen signaal om meer pigment aan te maken in onze huid en verbranden we dus sneller.

Hoe vaker jij een zonnebril opdoet, hoe lager je melanine aanmaak en daarmee dus ook je bescherming tegen UV straling van de zon.

Tips

Wanneer je gevoelig bent voor zonlicht (zie de huidtypes)

  • Je kan er stap voor stap aan wennen, knijp je ogen niet dicht maar knipper meer met je ogen als er fel licht is of zet iets op je hoofd dat schaduw aan je gelaat en ogen geeft. Geen zonnebril;-)
  • Zoek de schaduw iets vaker op zodat je niet bloot gesteld wordt aan de felle zon. Tussen 13.00 uur en 15.00 uur is de zon het felst.
  • Bescherm je huid door lichte en verkoelende kleding van natuurlijk materiaal te dragen.
  • ’s Avonds – neem een douche en smeer je huid in met Aloe Vera Gelly (Forever). Deze bestaat voornamelijk uit pure gestabiliseerde Aloë Vera gel, vitaminen en mineralen en is in het bijzonder effectief bij; kloven in de handen en voeten, jeukende huid, geïrriteerde huid, een droge of schrale huid, schaaf- en snijwonden, littekens, verkoelt de huid, jeukende plekken en alles waar je een pleister op zou plakken. Verzacht de pijn bij een verbrande huid.

Conclusie

Je lichaam heeft een natuurlijk afweersysteem en is in staat om zichzelf te beschermen. Het lichaam neemt via de huid en de ogen de genezende effecten van de zon op en gebruikt deze voor verschillende biologische functies. Door overmatig gebruik van zon blockers (zonnebrandcrèmes en zonnebril) worden deze functies verstoord. Op de lange duur is dit nadelig voor je gezondheid, het immuunsysteem verzwakt, slaapritme wordt verstoord en de kans op kanker verhoogt.

Alles waar te voor staat is slecht. Doe dus alles met mate, ga verstandig om met het aanbidden van de zon en met zon blockers.

Plaats een reactie:

Elles van Dinteren

Angstvrij na kanker in 7 stappen

Ontdek hoe je van de angst voor kanker afkomt. Download mijn gratis eBook.