Rouw en verwerking

Als wij het hebben over rouw, verwerking en verdriet gaan wij er meestal vanuit dat dit gaat over het verlies van een dierbare persoon in ons leven. Maar verlies en rouw komen op verschillende vlakken voor. Het verlies van een gedeelte van je gezondheid, echtscheiding, een relatie, huisdier, je baan, collega’s – noem het maar op.

In al die gevallen worden wij emotioneel geraakt en zullen wij een proces doorgaan om deze op een gezonde manier te kunnen doorlopen en verwerken.  Ieder doet dit op zijn unieke en individuele manier. Maar in alle gevallen zal het verdriet en de rouwverwerking een plaatsje moeten krijgen waardoor het te begrijpen is en er de zingeving van gezien kan worden.

Als we niet goed met het rouwproces omgaan kunnen er klachten ontstaan, die variëren van ongedurigheid, vage lichamelijke aandoeningen, slecht slapen en zelfs tot depressie aan toe.

De arts Elisabeth Kȕbler Ross beschrijft het proces van afscheid in 5 fasen, t.w.:

  1. Ontkenning. Dit is het algemene afweersysteem van ons brein. De waarheid is te erg om te bevatten, dus negeren wij het.
  2. Boosheid. Boosheid op het lot, de artsen, God, omgeving… vul het maar in. Wij beschermen ons voor het erge verdriet die wij niet willen voelen.
  3. Gevecht aangaan. Vaak zie je dat mensen de omstandigheden gaan aanvechten of voor zichzelf een doel gaan stellen. Bijvoorbeeld: benefit organiseren of een marathon lopen of zorgdragend dat er verschillende wensen op hun bucketlist afgestreept kunnen worden.
  4. Depressie. Dit ontstaat meestal wanneer het besef komt dat ontkenning, boosheid en gevecht niet helpen om het verlies te kunnen verwerken. Ontstaan van machteloosheid dat je niets hebt kunnen veranderen aan de situatie en dit lijdt tot depressie.Fase 1 tot en met 4 ontstaan vanuit het afweermechanisme dat ieder mens in zich heeft. Dit mechanisme zorgt ervoor dat emoties niet te hard ‘binnen’ komen.
  5. Aanvaarding. Dit is de fase dat er geprobeerd word om het verlies te verwerken en het een plaatsje te geven. Het is niet zo dat je het verlies vergeet, maar je zorgt in deze fase je leven in te richten zodat je verder kan.

Tips die de verwerking ondersteunen

  1. Huilen
  2. Rust
  3. Praten
  4. Realiseren en accepteren
  5. Afleiding
  6. Muziek
  7. Neem alle tijd
  8. Wees niet bang om hulp te vragen
  9. Zoek professionele begeleiding

Als mentale coach en therapeut begeleid ik de je door de verschillende fasen met als resultaat dat je weer in vrijheid verder kan leven.

Bronvermelding

Kȕbler Ross Vlaanderen
De vijf fases van rouw: Omgaan met verlies
https://www.kublerrossvlaanderen.be/?item=1_de_vijf_fasen_van_rouw

Plaats een reactie:

Elles van Dinteren

Angstvrij na kanker in 7 stappen

Ontdek hoe je van de angst voor kanker afkomt. Download mijn gratis eBook.