Nazorg na kanker is beheersing van de ademhaling

Wist je dat de beheersing van de ademhaling jouw krachtigste controle mechanisme is tegen angsten en emoties? Het is essentieel voor je leven, kost je weinig energie, staat ten alle tijden tot je beschikking, is een lichamelijke en geestelijke ondersteuner, kost weinig energie en het staat gratis tot je beschikking. Jouw gereedschap tegen angst, emotie en stress. Hieronder leg ik je uit hoe je jouw ademhaling kan inzetten als nazorg na kanker.

Hoe werkt de ademhaling

Klik hier voor de uitleg.

Ademhaling

Ademen is  essentieel voor het onderhouden van je levensbehoefte. Ademen staat voor leven en overleven. Je zou zeggen: voeding ook! Maar een mens kan makkelijk 1 dag zonder voeding en dat is niet het geval met ademen. Wanneer je voor enkele minuten niet ademt schakel je lichaam automatisch verschillende functies uit en binnen enkele ogenblikken verlies jij je bewustzijn. Als dit lang aanhoudt kan dood de volgende stap zijn. Je hersenen zijn zo gemaakt dat het gelijk reageert wanneer er een tekort aan zuurstof is in de longen. Een seintje van je longen gaat gelijk naar je hersenen en er ontstaat een chemische reactie waardoor het neuronsysteem in actie komt. De werking van de longen is de eerste prioriteit van je hersenen.

De ademhaling behoort tot het autonome zenuwstelsel. De ademhaling vindt plaats zonder beïnvloeding van de wilskracht. Het grootste gedeelte van de dag adem je onbewust. Zonder er over na te denken adem je in en uit. Wanneer je hersenen en lichaam behoefte hebben aan lucht worden er chemische stofjes aangemaakt en het neuronsysteem zet de longen in werking. De ingeademde zuurstof komt in de longen terecht en bereikt de longblaasjes. Zuurstof passeert snel de lucht-bloedbarrière en komt in het bloed in de haarvaten terecht. Op dezelfde manier komt kooldioxide uit het bloed in de longblaasjes terecht en wordt vervolgens uitgeademd. Dit is in vogelvlucht het proces van de ademhaling dat automatisch plaats vindt onder invloed van chemische stofjes en het neuronsysteem.

Onbewuste ademhaling

Ademhaling behoort dus tot het autonome zenuwstelsel en dat is weer een onderdeel van het perifere zenuwstelsel.  Dit stelsel  dirigeert een groot aantal functies van het lichaam die onbewust plaats vinden. Zo ook de werking van het hart.  Maar de ademhaling is een van de functies met een uitzondering. De ademhaling kan namelijk ook bewust worden ingezet!

Bewust ademhaling

De ademhaling  is een van de weinige systemen waar je als mens controle over kan hebben. Als je het wil kan je het regelen op je eigen wil. Je kan bewust je ademhaling stoppen, vlugger laten plaats vinden, langzamer, etc.  Je kan dus zeggen dat controle hebt over je ademhaling.

Een klein verhaaltje

Het verjaardagscadeau

Marjan is een meisje van 5 jaar oud en voor haar verjaardag heeft zij een nieuwe fiets gekregen. Natuurlijk wilde zij die gelijk uitproberen. Trots loopt ze naar buiten en pakt de mooie roze fiets. Samen met haar moeder gaan ze naar een plein, dicht bij hun huis, waar Marjan haar nieuwe fiets gaat uitproberen. Ze plaats haar handen op het stuur, zet haar kleine voetjes op de pedalen, zet al haar kracht erop en ze fietst. Met een opgeheven hoofdje en een grote glimlach fietst ze op het plein. Maar plotseling, uit het niets, rent een hond over het plein. Marjan schrikt en haar eerste reactie is remmen. Ze verliest de controle over het stuur en met een harde bonk belandt ze op de grond. De hond is nergens meer te zien. Haar fiets ligt op het plein, een eind van haar vandaan. Marjan is ontzettend geschrokken. Ze voelt haar hart bonken in haar keel. Dan voelt ze een enorme pijn aan haar rechter schouder en pols. De schrik en de pijn worden haar teveel. Ze raakt in paniek. Heftig huilend en naar adem snakkend…. Haar moeder rent naar haar toe en zegt met een liefhebbende en zachte stem: ‘Rustig maar…. alles komt goed. Rustig ademhalen… Goed zo… alles komt goed.’ En zichtbaar veranderde de paniek bij Marjan.…

Het kloppen van je hart kan niet bewust worden veranderd maar door beïnvloeding van je ademhaling kan je er verandering in brengen. Wanneer je inademt versnel je hartsnelheid en wanneer je uitademt neemt het af. Als je inademt voel je energieker en wanneer je uitademt voel jij  je relaxed. Bij een verdieping van je adem of een vertraging ervan en vooral wanneer je de uitademing verlengd verlaag je de hartslag en tap je in op het sympathetisch neurosysteem. Natuurlijk op het moment dat Marjan’s moeder haar dochter troostte, kalmeerde en aandrong om rustig te ademhalen, was ze van deze werking niet bewust. Door het verlagen en vertragen van de ademhaling word je rustiger en relaxed.

Het geheim bevindt zich vlak onder je neus

Een ander mooi ding van je lichaam is dat het automatisch ademhaling en emoties met elkaar verbindt. De ademhaling is een gereedschap om je emoties en geluk onder controle te krijgen. Je hebt waarschijnlijk zelf al eens gemerkt dat wanneer je nerveus of boos bent je ademhaling versnelt en dat je automatisch zucht om jezelf te kalmeren. Dit doe je dus onbewust.

Maar, zoals ik het in het bovenstaande heb beschreven…. Je kan je ademhaling ook bewust inzetten! Wanneer je jezelf een beetje kent dan weet je o.a. wanneer je gestresseerd, angstig, nerveus, niet in je hum, boos, kwaad, bent. Ga dan bewust ademhalen en je zal merken dat jij je beter zal gaan voelen. Bewust ademhalen is een van de tools die behoren bij de Nazorg na kanker.

Ademhaling oefeningen tegen angst, emoties en stress

Op Google zijn vele ademhalingsoefeningen te vinden die je eventueel kan gebruiken. Hieronder heb ik  4 ademhaling oefeningen voor je uitgeschreven, die ik o.a. gebruik:

Test zelf je ademhaling

Je ziet een gele bol die zich langzaam verplaatst op een groene gebogen lijn. De gele bol staat voor je ademhaling – volg de gele bol. Als deze naar boven gaat is dit een inademing – eventjes niets – en dan gaat de bol naar beneden – dat is de uitademing – even niets en dan weer een inademing. enz. Volg het ritme van in en uitademing en je komt tot een rustige ademhaling.

Buikademhaling

Doe een hand op je borst en de andere op je navel. Haal diep adem door de neus en zorg er voor dat je diep genoeg gaat ademhalen zodat je de longen voelt bewegen, in en uitzetten. Hou dit vol totdat je de ontspanning in je lichaam voelt.

Ontspannen van je spieren door ademhaling

Wanneer je gestresseerd of angstig bent zal je merken dat sommige spieren gespannen aanvoelen. Om deze spanning te verliezen gebruik je een bewuste ademhaling gecombineerd met het aanspannen van de gespannen spieren. Dit klinkt misschien gek, maar probeer het maar eens en je zal merken dat door de gerichte aandacht, ademhaling en het aanspannen de spieren ontspannen.

Doe je ogen dicht en ga met je aandacht naar de plaats in je lichaam waar je de spanning voelt.  Adem in (buikademhaling) en span de spieren in dat gebied aan. Adem uit en ontspan. Herhaal dit enkele keren en ga over in een gewone ademhaling. Hoe voelt de plek nu aan? Nog gespannen –  sluit je ogen weer – richt je aandacht op die plek – buikademhaling – adem in en span aan – adem uit en laat los. Voel hoe je rustiger wordt en de spieren zich ontspannen.

Ademhaling tellen | Box Breathing

Dit is een diepe middenrif ademhaling techniek waarbij je een tel patroon volgt. De focus ligt hierbij op de buik, het middenrif en de borst.  Deze ademhaling zorgt ervoor dat je op fysiek maar ook mentaal gebied jezelf sterker maakt. Je longen en spieren krijgen meer zuurstof waardoor je meer kracht krijgt.
Adem in in 4 tellen – houd je adem voor 4 tellen vast – adem uit in 4 tellen – houd 4 tellen vast … De box is nu compleet en een nieuwe box kan beginnen: adem weer in 4 tellen in – hou je adem voor 4 tellen vast, etc.

Relaxed door rustig ademhalen

Nemo Kennislink publiceerde in april 2017 een artikel over Biochemicus Mark Krasnow en zijn collega’s van de Stanford University School of Medicine. Zij ontdekten een groep zenuwcellen die de schakel vormt tussen ademhaling en ontspanning, aandacht, opwinding en angst. Tijdens deze studie werd vastgesteld dat door rustig en gecontroleerd adem te halen je weer rustig werd.

Zelfs door bewuste ademhaling – op een regelmatige basis uitgevoerd – kunnen slaapproblemen verminderd worden en voel jij  je gedurende de dag beter en energieker.

Conclusie

Door bewuste ademhaling kan je de staat van je geest, gedachten, welzijn en gezondheid beïnvloeden. Het bevindt zich vlak onder je neus. Het is een krachtig mechanisme en het enige wat nodig is is jouw wil en intentie om deze te gebruiken.

Bron

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/waarom-je-van-rustig-ademen-relaxed-wordt/

Plaats een reactie:

Elles van Dinteren

Angstvrij na kanker in 7 stappen

Ontdek hoe je van de angst voor kanker afkomt. Download mijn gratis eBook.