Loslaten wat er was

Het leven na de kanker biedt ons mooie momenten. Maar voor velen ligt er achter die mooie momenten altijd een gevoel van angst en wantrouwen. Angst om dit mooie te verliezen of de gedachten, dat er toch nog een teleurstelling komt, weerhouden ze er vaak van om angstvrij na kanker te zijn. Ook wanneer alle voorwaarden er zijn om gelukkig en vreugdevol in het leven te staan, houdt het ze tegen om met volle teugen te genieten van het leven. Het loslaten van de angst voor kanker – loslaten wat er was – blijkt toch niet zo makkelijk.

Herken je deze gedachten en dit gevoel?

Angst voor herhaling van het ziekte proces en de dingen te verliezen die je het meest dierbaar zijn. Met deze angst houden wij alle ervaringen en situaties krampachtig vast. Ook al weten wij stiekem dat het beter is om het oude de rug toe te keren en een nieuwe start te maken.

Mijn angst met het loslaten

Vele jaren geleden werkte ik bij een groot energie maatschappij. Ik had een leidinggevende positie en de werkzaamheden boden mij uitdagingen en variatie. Ik had het bijzonder goed naar mijn zin en dit had ook zijn uitwerking op mijn medewerkers. Ik had een geweldige afdeling. Een team mensen om mij heen, die loyaal  en hard werkte. Ze waren er, niet alleen voor het werk maar ook voor elkaar.

Maar het was te mooi om waar te zijn. Door de verschillende fusies, die het energie maatschappij aanging, veranderde mijn mooie en fijne leventje. De onzekerheid, het vechten en inzetten voor het behoud van de banen van mijn medewerkers, conflicten, de communicatie verschillen tussen mij en mijn werkgever eisten zijn tol. Ik verloor mijn positie en ik kreeg een bureau baan aangeboden met behoud van mijn salaris. Iedere maand een riant salaris en daar hoefde ik weinig of niets voor te doen.  Geen verantwoording voor anderen en geen werkdagen van 10 uur of meer. Gewoon iedere dag om 8.00 uur beginnen en om 17.00 uur weer naar huis.

Ik koos voor een comfortabele zekerheid.  Maar wat ik niet in de gaten had was dat het een schijnbare zekerheid was. Op emotioneel niveau had het bij mij een andere uitwerking. Ik werd steeds onzekerder over mezelf. Ik begon te twijfelen aan mijn kennis en kwaliteiten. Ik kreeg wantrouwen, argwaan en twijfelde over alles. Die uiteindelijk uitgroeide naar een angst om alles te verliezen.  Ik raakte in conflict met mezelf, stress en burnout lagen op de loer. 

Gebrek aan zingeving

Jaren lang had ik gedacht dat mijn leven bestond uit dienstbaarheid. Het voldoen aan de verwachtingspatronen en de verlangens van een ander te realiseren. Ook in mijn werkzaamheden bepaalde de invloeden van buitenaf mijn functioneren. Steeds vaker werd er een beroep op mij gedaan en ik nam dit als een vanzelfsprekendheid aan.

Er kwam een moment dat ik er niet meer toe deed. Alles was groter en belangrijker. Ik duwde mijn gevoelens en gedachten weg. Ik leefde niet meer bewust. Zo af en toe kwamen er emoties naar boven, maar die drukte ik al gauw weg uit angst om datgene wat ik had te verliezen. Maar… zo eigenwijs als ik was… ik koos nog steeds voor die zekerheid. Maar wat is er nu erger? Jezelf verliezen of de schijnwereld van een ‘vaste’ baan, een (on)zekere toekomst, een ziekte? Borstkanker.


Als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gehad. Het is krankzinnigheid om keer op keer hetzelfde te doen en te verwachten dat er een ander resultaat uit komt. 
 – Albert Einstein-
Elles vertelt hier over keuzes maken en het loslaten.

Geen zelfvertrouwen

Het leek haast wel dat de borstkanker mijn ogen opende. Ik wilde niet meer leven in argwaan, angst en wantrouwen. Ik koos voor mij want ik wilde leven! Gek genoeg koos ik voor het onbekende.  Een weg die ik niet kende. Ik vond een weg met mogelijkheden en uitdagingen die ik met beiden handen heb aangepakt. Kansen om opnieuw te beginnen.

Vanaf het moment dat je vertrouwen hebt in jezelf, weet je hoe je moet leven
-Goethe-

In de periode van mijn herstel en daarna kwam ik er achter dat ik eigenlijk bang was voor het leven. Ik was ‘geprogrammeerd’ om anderen van dienst te zijn en te helpen. Daar is niets mis mee als jij je grenzen kent. Mijn grenzen waren onduidelijk. Mijn energie ging volledig daarin op. Ik paste mij aan en verloor daarbij mezelf.

Wat ik leerde na mijn periode van kanker

Na de periode van kanker leerde naar mijn angsten te kijken. Weer vertrouwen te krijgen, helder te krijgen welke behoeften en verlangens ik heb. Maar vooral leerde ik mezelf kennen, wie ik ben, waar ik voor sta, welke kwaliteiten en kernwaarden ik heb. Ik vertrouw nu op mezelf (geest, lichaam en spirit). Ik ben zelfbewust en voel mij krachtig. Nu doe ik mijn coach werkzaamheden vanuit dienstbaarheid, binnen mijn grenzen, met enorm veel enthousiasme en plezier.  

Ook jij kan je angst voor kanker loslaten!

Het goede nieuws is dat jij de angst voor kanker of de daarbij behorende gedachten en emoties ook los kan laten. Angstvrij na kanker is mogelijk. Door er achter te komen waar je angstig voor bent. Dat klinkt misschien simplistisch, maar angstvrij na kanker is echt mogelijk.

Leren loslaten

Plezier en enthousiasme kan jij ook na je ziekte periode van kanker hebben. Kies voor het stop zetten van dat vervelende stemmetje in je hoofd dat steeds bij alles wat je doet het woordje ‘maar’ toevoegt. Geeft het geen voeding en maak het monddood! Leer om los te laten.

Waarom loslaten van wat er was?

Angst voor het terug komen van kanker wil eigenlijk zeggen dat je het verleden met je meedraagt. Heel simpel gezegd betekent dit dat je de emoties uit het verleden oproept en toepast op dit moment. Dat je jouw gedachten van toen omzet in angsten en plaatst in het NU. En alvast een wantrouwen neerzet voor de toekomst. Wanneer je het verleden met je meedraagt projecteer je een verkeerd beeld voor de toekomst.

Loslaten van wat er was, de emoties en gevoelens rond het ziekte proces van kanker is noodzakelijk om je helingsproces in werking te zetten. Te kunnen genieten van de NU-momenten en je te richten op een mooie toekomst.

Belangrijke inzichten om te kunnen loslaten

  1. Waarom heb ik angsten (vraag 1 tot en met 8)
  2. Waarom wantrouw ik de situaties (vraag 8 tot en met 18)
  3. De kracht van gedachten
  4. Vijf Basisbehoeften van ieder mens (Piramide van Maslow)

Dit waren voor mij de belangrijke inzichten om mijn angst en wantrouwen die ik had over borstkanker, functioneren van mijn lichaam, en gezondheid. Mijn emoties hielden mij vast in het verleden en zij blokkeerden. Door de inzichten kon ik het oude loslaten en starten aan een nieuwe aflevering van mijn film waar ik de hoofdrol in speel.

Hoe wel  jij en ik anders zijn en beschikken over onze eigen specifieke emoties en ervaringen, kan de beantwoording van de volgende 18 vragen, het lezen van de kracht van gedachten en kijken naar de 5 basisbehoeften zeker geen kwaad. Ze kunnen jou ook helpen je angst voor kanker los te laten.

Door de onderstaande vragen te beantwoorden krijg je inzicht in je emoties. Inzichten zorgen ervoor dat je begrijpt waar de angst en het wantrouwen vandaan komen. Tenslotte zorgt dat er dan weer voor dat je er mee kan omgaan en uiteindelijk kan loslaten.

Waarom heb ik angsten?

18 vragen om te leren loslaten

Ga op zoek naar antwoorden om jouw angst voor kanker te kunnen begrijpen.
1. Maak jij je zorgen over de toekomst?
2. Ben je vaak angstig of bang?
3. Ben jij bezorgd (kan op verschillende gebieden zijn: lichaam, gezin, werk)?
4. Maak je weleens mee dat het zweet je plotseling uitbreekt, dat je hart begint te bonken?
5. Je plaatsen mijdt waar veel activiteiten of mensen aanwezig zijn?
6. Zijn er beperkingen in het sociale of beroepsmatig functioneren
7. Vermijd je het nemen van acties in je leven?
8. Voel jij je met deze situatie ongelukkig ?

Wanneer je verschillende van deze vragen met ‘Ja’ hebt geantwoord speelt angst in jouw leven een rol en word je beperkt in het volledig genieten van je leven. Het richten op de toekomst wordt overschaduwd door het woordje ‘maar’.

Waarom heb ik wantrouwen?

Ga op zoek naar antwoorden om jouw wantrouwen te kunnen begrijpen
9. Wantrouw jij je lichaam?
10.Ben je bang om opnieuw weer iets aan je lichaam te krijgen?
11. Is je concentratie verslechterd?
12. Bent je bang om je lichamelijk in te spannen?
13. Gewichtsverandering (toename of afname) of eetlustverandering (toename of afname)?
14. Slapeloosheid of overmatig slapen?
15. Vale of jeukende huid?
16. Broze nagels en/of vaal haar?
17. Gebrek aan energie?
18. Verzwakt immuunsysteem of afweersysteem?

Wanneer je verschillende van deze vragen met ‘Ja’ hebt geantwoord kan wantrouwen in het functioneren van je lichaam onbewust een issue zijn.

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
-Socrates-

Dit is een van de vele uitspraken van Socrates, maar wel een die van grote waarde was en nog steeds is. Zelfkennis is weten wie je bent en wat je wil. Een heel interessante materie (daarom heb ik het tot mijn beroep gemaakt) en voor sommigen onder ons, een levenslange zoektocht. Maar wanneer je dit stapsgewijs aanpakt zal je merken dat het niet zo moeilijk is.

In het voorgaande vragen reeks hebben wij het gehad over angst, emoties en wantrouwen. Hoe inzicht je helpt bij het loslaten van je angst en wantrouwen. Maar ben je er ook achter gekomen dat die emoties vaak worden gevoed door je gedachten?

De kracht van gedachten

Als je in gedachten gaat bedenken wat er allemaal mis kan gaan in je leven, periode na kanker, voel je al gelijk de angst naar boven komen. Je verspilt een hoop onnodige energie en laat je geen positieve gedachten toe. Focus niet op de angst voor kanker en over dingen die zouden kunnen gebeuren. Wantrouw niet of maak je er geen zorgen over. Richt je op je wensen en dromen.

Laat los wat er was en heb vertrouwen in wat er komt
– Elles-

Voel je een negatieve gedachte of emotie opkomen, probeer deze dan opzij te zetten of te blokkeren. Stop met het voeden van dat stemmetje! Leer met je angst en emoties om te gaan. Richt je aandacht op alles wat je in leven wenst. Als je vaak in positieve zin aan iets denkt wat je graag wilt, komt dat in je leven. Doordat je met positieve gedachten en emoties meer positiviteit in je leven aantrekt. 

De basisbehoeften van ieder mens

Gevoelens en gedrag komen voort uit de behoefte en de bevrediging van de basisbehoeften. Een mens heeft de drive om zijn behoefte te bevredigen. De noodzaak om te groeien en te verbeteren zit in onze genen verankert  – leven- . 

Abraham Harold Maslow (Brooklyn, 1 april 1908 – Menlo Park, 8 juni 1970) was een Amerikaans klinisch psycholoog, die de menselijke behoeften op een eenvoudige manier samenvatte en beschrijft in 5 niveaus, waardoor er een verklaring is van je gedrag en van anderen.

Piramide van Maslow: vijf niveaus

Piramide van Maslow

Volgens Abraham Maslow streeft de mens het altijd na om behoeftes te bevredigen. Dat is zowel op sociaal, maatschappelijk, arbeidsvlak en privé van toepassing. Hij maakt met de Piramide van Maslow geen onderscheid in leeftijd. Hij deelt de menselijke behoeften in vijf hiërarchische niveaus, waarbij een nieuw niveau alleen te bereikt kan worden wanneer het voorafgaande niveau bevredigd is.

  1. De lichamelijke behoeften. Ademen, eten, drinken, seks, slapen, ontspanning en beweging.
  2. De behoeften aan veiligheid en zekerheid. Het gaat hierbij om geborgenheid en stabiliteit. Zekerheid. Veiligheid, orde, stabiliteit, gezondheid en bescherming. Belangrijke onderdelen zijn het hebben van een woning en werk.
  3. De sociale acceptatie. Liefde, vriendschap, erbij horen, genegenheid, familie. contacten. Vriendschap en liefde zijn belangrijke onderdelen.
  4. Waardering en erkenning. Status, prestige, achting, succes, zelfwaardering, zelfvertrouwen, respect van en voor een ander. Het draait om respect en acceptatie van een groep en van jezelf. We hechten in deze fase belang aan de status in sociaal verband.
  5. Zelfontplooiing. Studie, creativiteit, problemen oplossen, ethiek, onbevooroordeeld, jezelf kunnen zijn, zelfbewustzijn. Werken aan je persoonlijke en mentale ontwikkeling. Het benutten van je eigen potentieel en kwaliteiten.

Alle 5 niveaus behoren tot onze basisbehoeften en zullen wij tijdens ons leven na streven. Het is als een soort levenselixer. Ontbreekt er een dan ontstaat er een gemis en een leegte.  Wanneer iemand langdurig gehinderd wordt in de bevrediging van een behoefte komt dit tot uiting in zijn of haar gedrag.

Het lastige is dat iemand soms niet echt precies weet welke behoefte nu om bevrediging vraagt. En hier schuilt nu juist het probleem. Er ontstaat een lusteloosheid en een niet echt weten wat je wil. Keuzes worden niet gemaakt en uiteindelijk leg je het bijltje er maar bij neer. Je doet wat je moet doen en met weinig of geen enthousiasme. De rest kan je zeker wel raden…

Maar dat gaat het niet worden.  Want jij, net als ik, hebt een keuze gemaakt om  Los te laten wat was en te vertrouwen in wat er komt!

Nog een laatste vraag aan jou

Op welk niveau van de Piramide van Maslow zit jij, welke is de volgende, welke actie onderneem je?

Wat heb je tot nu toe in deze blog van mij gekregen?

  1. Inzicht waar het aan schort met betrekking tot angst en wantrouwen.
  2. Bewust wording van je negatieve gedachten en deze omzetten naar positieve.
  3. Weten dat gevoelens en gedrag een gevolg zijn van de basisbehoeften die wel of niet bevredigd zijn.
  4. Inzicht op welk niveau je staat in de piramide van Maslow . Je behoefte, gedrag en gevoelens zijn hierdoor herkenbaar geworden.

Nu dat je deze inzichten hebt gekregen en hierdoor je zelfkennis vergroot is het aan jou om de eerste stap te nemen. Te kiezen om krachtiger te worden, in jezelf te geloven, zelfbewust te zijn, vertrouwen te hebben in je lichaam. Maar vooral te genieten van je leven.

Wat krijg je nog meer?

Wees niet iemand die aan het schommelen is. Dat betekent dat je wel bezig bent, maar je komt niet van je plaats. Wanneer jij verandering wil dan moet je er ook iets voor over hebben en doen. Ik weet het En dat is niet altijd even makkelijk.  Er zijn genoeg mensen die je willen en kunnen helpen. Maar ook hierin zal jij degene moeten zijn om die vraag te stellen.  

Ik begrijp dat je eerst wilt kijken wat ik ‘in huis’ heb en wat ik jou te bieden heb. Tegelijkertijd wil je resultaten zien bij jezelf. Ontdek beiden door mijn gratis e-book aan te vragen.
Schrijf je in en ontvang het gratis document ‘Angst verminderen voor kanker in 7 stappen.  -.-.

Bron

Albert Einstein.
https://historiek.net/albert-einstein-1879-1955/7527/
Wolfgang van Goethe
https://historiek.net/johann-wolfgang-von-goethe/68985/
Socrates
https://historiek.net/socrates-de-vader-van-de-filosofie/64515/
A. H. Maslow
http://downloads.joomlacode.org/trackeritem/5/8/7/58799/AbrahamH.Maslow-ATheoryOfHumanMotivation.pdf

Plaats een reactie:

Elles van Dinteren

Angstvrij na kanker in 7 stappen

Ontdek hoe je van de angst voor kanker afkomt. Download mijn gratis eBook.