Keuzestress vermijden

Een tijd geleden las ik een recensie over het boek ‘Het Enneagram als weg naar verandering’  (het Enneagram is een model om te ontdekken wie je werkelijk bent, wat je kernkwaliteiten, verlangens en behoeften zijn).  In dit verslag was een klein stukje geschreven over het vermijden van keuzestress. Keuzestress vermijden. Hoe zo? Het is toch fijn om te kunnen kiezen uit veel aanbod? Een beetje van dit en een beetje van dat. Van alles uitproberen.  Dat wil je toch niet vermijden? Of toch wel?

Het woord ‘keuzestress’ bestaat uit 2 woorden.  Namelijk keuze en stress. Als een keuze onder stress staat ben je dan nog in staat om die te maken vanuit jouw behoefte en passen die dan specifiek bij jouw  mentale en fysieke gesteldheid? Ben je op dat moment in staat om naar  de signalen en wensen van je lichaam te luisteren?  Of te kunnen aangeven welke ondersteuning je nodig hebt op mentaal gebied? En als er dan een keuze wordt gemaakt is het dan echt jouw keuze?

Woordenboek uitleg: ‘Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat iemand overspoeld wordt met informatie die overwogen moet worden om een ‘goede’ keuze te kunnen maken.’

 

Stress

Encyclo: stress is een fysiologische toestand van het lichaam. In bedreigende situaties maakt het lichaam adrenaline en noradrenaline aan waardoor we in een staat van opwinding raken. Deze stress is functioneel omdat we hierdoor lichamelijk snel kunnen reageren. Vanuit onze oerinstincten hebben we in stresssituaties namelijk maar 2 keuzes: vluchten of vechten.

Chronische stress ontstaat wanneer geen van beide keuzes mogelijk is. Hierdoor blijft het lichaam langdurig in een staat van opwinding en angst. Het zenuwgestel raakt zo overbelast en het afweersysteem van het lichaam wordt zwakker.

Stress wordt gedefinieerd als psychische spanning en druk. Dit zijn factoren die van invloed zijn op hoe jij je voelt (dus op je emoties). Stress is een staat van zijn. In stressvolle situaties maken je hersenen de stresshormonen cortisol en adrenaline aan.

Langdurige stress kan leiden tot een emotionele en fysieke uitputting.

 

I got the Willies

‘Het moment van diagnose, de overvloed aan woorden, behandelingen, het traject en die verlammende angst. Het verlangen of te wel het vechten om beter te worden. Het oerinstinct dat wakker wordt. Ik ga er voor, maar staat er niet bij stil wat ik voel of wil.’

 

Uit een onderzoek in 2007 die door S. van Doorn, W. de Koster, A.J. Verheul is gemaakt, blijkt dat de traditionele ‘formele’ leidraden voor het maken van keuzes bestaat uit actieve inwinnen van informatie en het vertrouwen op de leefstijl. Waarbij men informeert naar de keuze van anderen die eenzelfde keuze eerder hebben genomen en volgt vervolgens de goede raad op. Zo wordt de keuze vereenvoudigd en blijft het keuzespectrum van een acceptabele grootte.

 

Jouw keuze

Een keuze onder stress wordt wellicht gemaakt vanuit het spiegelen op de omgeving en niet zozeer vanuit je eigen behoeften en verlangen. Weten en voelen spelen een belangrijke rol in het nemen van jouw keuze. Alles staat en valt met het herkennen en weten wie je bent.  Vermijden van stresskeuzes zorgen ervoor dat jij de keuze maakt die bij jou past. Je brengt naar een mentale en fysieke verbetering.

Ik wil verandering zowel privé en werk
Ik wil een gezonder leven
Ik wil gezien, geliefd en gelukkig  zijn
Daar heb ik recht op
Ik wil het NU

MAAR HOE DOE IK DAT

Waar begin ik?
Verandering  NU laten plaats vinden in je directe maar ook indirecte omgeving is niet zo 1, 2, 3 gebeurd. Er bestaat geen pil die in 1 dag de verandering kan laten gebeuren. Het zal stapsgewijs ingezet moeten worden zodat het gehele proces op een correcte manier plaats vindt.
De start is bij: Weten wie je bent en waar je voor staat (KrachtCounseling).

 

Verandering  naar jouw gewenste doel

Jouw gewenste doel is als een proces. Het is een verloop van geleidelijke verandering, die volgens een vast gestelde route verloopt.  Volgens het Enneagram zal ieder proces 9 stappen moeten doorstaan om het gewenste resultaat te kunnen bereiken. Twijfels, angsten, emoties, belemmerde overtuigingen en ongewenste patronen kunnen daardoor overwonnen worden. De verandering vindt plaats op bewust en onbewust niveau en implementatie is mogelijk. Door inzicht, bewustzijn en doen kom je op een hoger niveau van Zijn en een verbeterde geestelijke en lichamelijke gezondheid.

 

Een veranderingsproces bestaat uit 9 stappen

  1. Herkennen van de onvrede die in jezelf leeft of waar jij jezelf in bevindt
  2. Een duidelijk beeld krijgen van de verandering en je doen
  3. Wat heb je nodig voor deze verandering
  4. Welke emoties en twijfel zijn er bij je om dit doel te bereiken
  5. Wat kan je veranderen en hoe kan je deze integreren in je leven
  6. Reacties van buiten af pijlen
  7. Deze reacties verwerken in jouw leven
  8. Verandering is een feit
  9. Van de verandering genieten

 

KrachtCounseling

Verandering, verbetering en groei begint met de bewustwording.  Enneagram integratiekunde, helende reis en hypnose kunnen je inzichten en ondersteuning bieden voor het bereiken van je doel.

 

Stop met het saboteren van jezelf – werk aan je mindset – krijg inzicht – krijg je eigen waarheid

 

 

Zie ook:
Home | Blog | emoties bij of na kanker
Home | KrachtScan | Gratis ½ uur sessie
Home | KachtCounseling

Plaats een reactie:

Elles van Dinteren

Angstvrij na kanker in 7 stappen

Ontdek hoe je van de angst voor kanker afkomt. Download mijn gratis eBook.