Wat heeft angst, pijn en verdriet te maken met vertrouwen?

Gisteren zei iemand tegen mij: ‘Elles, jij hebt zoveel vertrouwen in anderen en daarin ben je naïef. De wereld zit niet zo in elkaar. Jij gaat er vanuit dat iedereen te vertrouwen is maar in feite zijn dat er maar enkelen.’ Maar wat is er eigenlijk mis met vertrouwen hebben of naïef zijn? Eigenlijk niets, maar wel als het je tegenwerkt en je teleurstelt.

Wikipedia over vertrouwen en naïviteit

Vertrouwen heeft in zowel sociale als psychologische zin verschillende connotaties. De meest gangbare definitie van vertrouwen omvat doorgaans de volgende elementen:

  • Bereidheid van een persoon of groep om afhankelijk te zijn van de daden van een andere persoon of groep.
  • Geloven dat een ander eerlijk is of dat iets goed zal gaan.
  • Verwachting van een persoon dat degene die hij/zij vertrouwt zal handelen op een manier die hem/haar niet zal benadelen, met het risico in een nadelige positie te belanden indien de ander dit vertrouwen schaadt.
  • Zelf niet weten, en zich verlaten op een ander.

Naïef zijn of naïviteit betekent dat een persoon iemand anders gemakkelijk vertrouwt of gelooft, ofwel te goed van vertrouwen is. Deze houding heeft doorgaans als eigenschap dat iemand onbevangen en ongekunsteld door het leven gaat.

Als ik zo naar de betekenis van deze woorden kijk zijn het de verwachtingen die je koestert en legt bij een ander of een situatie. Het gaat er meer om dat er een verwachting is die niet wordt voldaan. Hierdoor werkt het vertrouwen en naïef zijn je tegen en het stelt teleur. Het veroorzaakt pijn en verdriet. Je zou dus kunnen zeggen dat bij geen verwachting vertrouwen en naïviteit positief zijn in plaats beladen en verkeerd.

Wanneer je net als ik de opmerking krijgt te stoppen met vertrouwen en naïviteit, dan wordt het tijd om inzichten te krijgen. Want deze opmerking komt niet uit de lucht vallen!

De eerste vraag die ik mezelf stelde

Heb ik überhaupt last ondervonden van, wat men tegen mij zei, teveel vertrouwen? Mijn  spontane antwoord is: ‘Nee.’ Maar als ik er echt over na denkt dan moet ik eigenlijk toegeven dat het in sommige gevallen wel het geval was. Achteraf teleurstelling en in sommige gevallen ook materiële schade aan heb ondervonden. Het heeft mij tijd en geld gekost. Gek hé, dat ik teleurstellingen op de achtergrond heb gedrukt en daar niet aan denk.

Struisvogel kop in het zand

Herken jij het bovenstaande gedrag: het hebben van vertrouwen in een bepaalde persoon of een bepaalde situatie en aan het eind is het een grote teleurstelling? Maar je drukt dit gevoel en de pijn weg. Je vergeet het tot dat iemand het er toevallig over heeft. Dan komt de heftigheid van de angst, pijn en het verdriet terug.

Overtuiging en gedrag

Dit struisvogelgedrag is niet aan te bevelen. Ten eerste leer je er niets van. Keer op keer zal je de verkeerde personen vertrouwen en je blind in een bepaalde situatie storten. Er zullen geen alarmbellen afgaan om jou te waarschuwen. Je blijft dezelfde grammofoonplaat afdraaien en hetzelfde liedje wordt steeds gespeeld. Alles blijft bij het oude.

Je bent teleurgesteld en je wilt er niet aan herinnerd worden. Als je er niet aan denkt dan is het er niet. Wanneer er weer zo’n soort gelijke situatie of persoon in je leven komt dan gebeurt er iets raars. Je hersenen herinneren zich de emotie en het gevoel. Ook je gedrag, die struisvogel, en zonder dat jij daar enige zeggenschap over hebt schakelt hij de automatische piloot in. Hij neemt als het ware de controle over.

Ok, je kan nu denken: ‘Dat is handig want ik hoef er niet bij stil te staan – niet te denken – lekker makkelijk.’ Maar hiermee vergeet je een heel belangrijk ding: Je blijft namelijk altijd teleurgesteld in iedereen en alles. Je blijft iedere situatie wantrouwen en je geeft niemand de ruimte om je te benaderen. Hoe eenzaam is dat? Is dat wat je wilt?

De verandering

Hoe kan je zorgen dat je kan vertrouwen en naïef zijn zonder daar pijn en verdriet aan over te houden? Luisteren naar de signalen van je lichaam. Op een of andere manier laat je lichaam je weten of voelen dat het goed of niet goed is. Door meer en vaker naar jezelf en je lichaam te luisteren kan je deze vervelende emoties voorkomen.

Emoties loslaten

De wet van Aantrekking zegt: ‘Daar waar je je aandacht op richt groeit’.
Wanneer je meer vertrouwen wilt hebben en geen pijn, angst of verdriet en je denkt nog steeds: ‘Ik wil het wel. Maar het lukt mij op een of andere manier niet.’ Bedenk dan eens waar jij je met deze gedachten op richt. Je richt jezelf op iets dat er niet is, dus op afwezigheid. Volgens de wet krijg je dan meer van die afwezigheid.

Je kan beter de vraag stellen: ‘Laat het leven aan mij openbaren.’ Of het nu angst, pijn, weerstand, verdriet, etc. is – laat het zich openbaren in je leven. Daardoor geef je jezelf de kans om die vervelende en blokkerende emoties te uiten. Ze gaan niet in je lichaam vastzitten en kan je de overtuiging veranderen. Als het waren los laten uit je energieveld. Daardoor blijf je open staan voor nieuwe ervaringen. Wanneer je steeds maar aan dat wantrouwen denkt, de eventuele pijn en angst die je zal ondergaan dan blijf je geblokkeerd. Je blijft in de ervaring van het verleden hangen. Je kijkt dan alleen maar achteruit. Terwijl je focus op het NU en de toekomst behoort te zijn.

Pijn, angst of weerstand zijn uitingen van een fysieke realiteit. Het wilt iets tegen je zeggen. Wanneer je deze emoties ervaart, vraag jezelf dan: Wat gebeurd er in mij zodat ik het niet vertrouwen en de fijne ervaring niet kan waarnemen? Wat zit er in mezelf dat dat tegenhoudt?

Stappen om emoties los te laten

  1. Word je bewust van je fysieke pijn of reactie.
  2. Niet deze emotie wegdrukken – laat het toe – waardoor je het laat stromen.
  3. Als je de emoties verminderd zijn kijk dan waar je deze emotie als eerste gevoeld hebt? Verleden / kindertijd.
  4. Waar herken je dit gevoel van? Wees nieuwsgierig en onderzoek dit. Het beste is om dit op te schrijven.
  5. Wat is de overtuiging die je hierdoor hebt ontwikkeld?
  6. Vraag jezelf af wat je nodig hebt. Wat is de behoefte die aan deze emotie en weerstand ten grondslag ligt?
  7. Maak een shift. Kies voor vertrouwen en liefde. Op het moment dat jij het jezelf gunt dan trek je de spiegel van de buiten wereld aan. Zo buiten zo binnen en andersom. Kijk vooral wat je over de situatie denkt. Projecteer je dit op de ander? Kan een ander je realiteit veranderen? Nee. Jij voelt, je lichaam geeft je een signaal. De shift begint altijd bij jezelf. Jij hebt op een of andere manier een verwachting en dit creëert onbewust een angst, pijn en verdriet (overtuiging en emotie). Vraag jezelf dus hoe jij die shift kan maken. Verander je gedachten, je houding, etc. Schrijf op welke andere realiteit je wil creëren.

Basisbehoeften

Vreugde, enthousiasme en liefde maken het verschil in jouw leven NU. Een fijne bijkomstigheid is dat hierdoor de Wet van Aantrekking zijn werk op een positieve manier kan doen, namelijk creëren en ontvangen.

Op het moment dat het niet goed voelt zit er een weerstand achter – onderzoek deze en kom tot een shift. Het komt altijd ergens vandaan. Krijg er inzicht in. Weet dat je altijd de keuze hebt om voor een verandering te kiezen. Het zijn jouw overtuigingen die je tegenhoudt of die je tegen houden. Doe de hierboven genoemde stappen.

Conclusie

Haal eerst de weerstand eraf. Op dat moment kan je ongehinderd vertrouwen, lekker naïef zijn en hier geen angst, pijn of verdriet van hebben.

Plaats een reactie:

Elles van Dinteren

Angstvrij na kanker in 7 stappen

Ontdek hoe je van de angst voor kanker afkomt. Download mijn gratis eBook.