Van angst naar kracht

Angst wordt in de meeste gevallen gezien als iets negatiefs, maar het ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat. Het is de vraag: Wil jij het leven leiden waar jij recht op hebt? Ben jij bereid je de door jou gestelde grenzen te overschrijden en omarm je het proces van bewustzijn, groei en kracht? Dan zal angst jouw kracht zijn.

 

Angst weerhoud je ervan je doelen te bereiken en je dromen waar te maken. Angst geeft je het gevoel van moedeloosheid. Het kost je energie. Het weerhoud je van het bereiken van je doel  en je dromen te realiseren.

 

Je gedachten, gevoelens en zelfs je persoonlijkheid worden beïnvloed door angsten. Het bouwt muren om je heen ter bescherming. Situaties die je eng vindt worden vermeden of bieden weerstand. Automatisch ga je ze uit de weg of sluit er je ogen voor.

Maar wanneer je naar die verdovende angst gaat kijken en tracht deze los te laten zal je bemerken dat de hersenspinsels verminderen. Vanuit jouw echtheid en essentie zal de angst uitgroeien tot kracht. Je krijgt weer vertrouwen in jezelf en in jouw lichaam. Je leven zal een stuk aangenamer zijn zonder de verdovende angst, maar ook weer vitaal en krachtig zijn.

 

Onderstaand een oefening dat bedoeld is wanneer je twijfelt aan jezelf. Of wanneer de angst en wantrouwen de kop opsteken. Het helpt de angst los te laten en weer vertrouwen in jezelf te krijgen.

  • Beantwoord de onderstaande vragen en je zal zien dat door er mee bezig te zijn je relaxed wordt. Schrijf je antwoorden in een notitieboekje zodat je ze nog eens kan doornemen.
  • Heb je na het beantwoorden vragen of zou je graag met mij hierover willen sparren? Laat een bericht achter of schrijf je in voor een gratis ½ uur KrachtScan sessie.

 

Ben je er klaar voor?

  1. Op een schaal van 1 tot 10. Hoe bang ben jij om jouw leven te omarmen?
  2. Wat schrikt jou hierin het meeste af? Noteer alle mogelijke redenen.
  3. Zet een kook wekkertje op 1 minuut . Blijf gedurende deze tijd stil zitten en laat de boel de boel. Gewoon niks. Laat de gedachten die er in je opkomen komen. Wanneer er gedachten van wantrouwen of wellicht angst in je opkomen – schenk er dan geen aandacht aan – koppel er geen emoties aan vast, maar laat ze gewoon komen. Adem stevig uit en vervolg deze met een diepe inademing. Ga zo verder tot dat de kookwekker rinkelt en de minuut verstreken is. Eindig met een stevige uitademing en een diepe inademing. Doe het met de intentie om de angst en het wantrouwen van je af te blazen.
  4. Als iemand iets negatiefs zou zeggen over jouw manier van verwerken, het oppakken van je leven, het veroveren van jouw eigen unieke plek. Een mentale en fysieke gezondheid te hebben. Doet dit dan iets af aan jouw wil om een manier te vinden voor jouw leven?
  5. Stel dat het een gegeven is dat ik jouw coach en therapeut ben – en ik je help – naar bewustzijn – volgens bewezen stappen van rust, geloof, gezondheid, dankbaarheid, creativiteit, wijsheid en doen – naar jouw essentie, kracht en kwaliteiten. En daardoor ga jij jouw angst en wantrouwen zien als een bondgenoten in plaats van vijanden.
  6. Hoe zeker ben je dan van jezelf, jouw leven, lichaam en gezondheid?
  7. Wat vindt jij zelf zo leuk aan jou als persoon en het leven dat jij leidt?
    Noteer alles wat in je opkomt.
  8. Wat zou je verliezen als je niet gaat voor een verbeterde mentale en fysieke gezondheid (jouw leven) ?
    Maak twee kolommen  –  zet boven aan de kolom: mentale / geestelijke gezondheid en fysieke/lichamelijke gezondheid. Stel de vraag en beantwoord.
  9. Als jij jouw gezondheid niet de aandacht geeft dat het verdient – je droom niet nakomt en najaagt – heeft de wereld dan jouw unieke kijk en bijdrage te verliezen?
  10. Zeg tegen jezelf:
    Ik laat mijn angsten los die ik heb over mijn leven. Ik neem mijn gezondheid serieus, geef het de aandacht die het nodig heeft. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Ik laat nu mijn angsten los en ik vertrouw op mezelf.
  11. Wat win je als je er wel voor gaat?
  12. Noem 3 woorden of emoties die in je opkomen als je er aan denkt dat je gelukkig, gezond en energiek bent. Vol in het leven en het gevoel van vrijheid ondervindt.
  13. Noem 1 reden waarom NU de beste tijd is voor jou om stappen te ondernemen naar een verbeterde mentale en fysieke vitaliteit/ gezondheid.
  14. Adem diep in en uit
  15. Op een schaal van 1 tot 10: Hoe voel jij je nu?

 

Wanneer je nergens energie van krijgt en het gevoel hebt dat je stil staat dan wordt het tijd om stappen te ondernemen. Wees niet bang voor het onbekende. Af en toe een risico nemen opent de deuren naar iets nieuws. De weg staat open voor een nieuw avontuur.

 

Bedenk

  • Hoe meer aandacht je aan je vijand schenkt, hoe sterker je hem maakt.
  • Angst is een reactie op een gebeurtenis van uit het verleden en projecteren dit naar de toekomst. Waarom zouden we onze energie steken in iets wat al is gebeurd? Of in iets waarvan we denken dat nog komen gaat?
  • Leef in het nu in plaats van in het verleden of heden.
  • Als je jezelf betrapt op gedachten over gisteren of morgen wuif ze dan weg.
  • Leef in het NU en maak angst tot jouw Kracht!

 

Heb je na deze oefening nog vragen of zou je graag met mij hierover willen sparren? Laat hieronder een bericht achter of schrijf je in voor een gratis ½ uur KrachtScan sessie.

 

Homepage | KrachtScan

Plaats een reactie:

Elles van Dinteren

Angstvrij na kanker in 7 stappen

Ontdek hoe je van de angst voor kanker afkomt. Download mijn gratis eBook.